header

header

19 januari 2016

Så himla mycket bättre.

Inför det här året hade jag inga nyårslöften utan satte upp några mål jag vill uppnå i stället. Ett av dessa mål var att börja äta bättre. Jag har ätit, det är inte det, men det jag har ätit har kanske inte varit det mest optimala: hårt bröd i mängder och ingen ordentlig middag utan te och just det, hårt bröd till kvällen. Och intaget av sötsaker eskalerade i december och inte mådde jag bra av det kan jag säga.

Isrosor nere på älven häromveckan.

Så när 2016 inleddes klockan tolv på nyårsnatten hade jag bestämt mig. Nu skulle här lagas ordentlig mat och så skulle det slutas med sötsaker. Det där sista oroade jag mig rejält för måste jag erkänna. Inte äta någon choklad!! Det bästa som finns!! Hur skulle det gå??

Nu kan man ju tycka att en chokladbit eller två är väl inte så farligt. Och nej, det är det inte - om man kan hålla sig till just en eller två bitar - och inte som jag, vräka i sig hela chokladkakan utan att blunda. T.o.m. så illa att en 86 %-ig chokladkaka inte var något problem att trycka i sig i ett nafs. Kan lugnt säga att det blev lite för mycket av det goda. Så jag bestämde mig. Ingen choklad. Inget fika. Ingen glass. Inget onödigt sött helt enkelt. Och vet ni, det har gått över förväntan. Har inget större sug efter sött längre utan det går faktiskt bra :).

En av sakerna som har kommit ur detta är att jag mår så himla mycket bättre! Jag är mycket piggare,  orkar bra mycket mera och äter mig mätt på bättre saker. Visst kan jag bli sugen på något sött men det brukar gå över ganska fort och det går ju att hitta mängder av nyttigare alternativ bara man vill :). Hur länge ska vara så här strikt vet jag inte, men jag mår ju bättre än på länge så det finns ju egentligen ingen anledning att sluta.

Nu ska här slappas i soffan resten av kvällen och kollas ikapp på Hem till gården. Har fixat undan det som skulle göras här hemma + kört ett långpass på skidorna så nu tänker jag ta det lugnt helt utan dåligt samvete :).

Ha det bra!
Kram Carina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!