header

header

12 januari 2016

Att ha gjort det igen.

Ja, nu har jag gjort det igen. Hittat en bok som gör det så där svårt att släcka lampan om kvällarna och sova. En bok som jag går och funderar på dagarna i ända och som jag inte kan släppa. En bok där jag inte vet vad jag ska tycka om huvudpersonen eller egentligen vet jag nog det. 


Boken jag fastnat så totalt i heter Äta kakan och ha den kvar och är skriven av Kristin Emilsson. Den handlar om Amanda som lever ett tryggt liv i en Stockholmsförort med man och familj. Hon lever i en värld där ytan betyder mest av allt. En dag förlorar sitt jobb och håller det hemligt för sin omgivning. Hon börjar nu trassla in sig i en massa lögner och börjar leva ett dubbelliv utan dess like. Ska väl inte avslöja allt som händer - och jag vet ju inte hur det slutar för jag har inte hunnit läsa färdigt ännu. 

Men en sak vet jag: att jag tycker inte riktigt om huvudpersonen. Jag rent av retar upp mig lite på henne. Även om hon i sitt "perfekta" familjeliv framställs som osynlig och olycklig så gillar jag inte sättet hon hanterar detta på. Jag tycker helt enkelt inte att det är ok att ljuga och leva dubbelliv - det är detta som väcker mitt ogillande. Jag tycker nog att oavsett hur olycklig man är och hur osynlig man än känner sig, så är inte detta tillräckligt för att ljuga sig blå. Nej, det är bättre att vara ärlig - både mot andra och sig själv och agera utifrån detta. Sanningen och ärligheten varar som sagt alltid längst.

Nu har jag som sagt inte läst ut boken men hittills har den fångat mig - som ni kanske märkt ;). Och jag tycker på något sätt att det är skönt att få läsa en roman där huvudpersonen inte är så där perfekt utan har en massa brister (som jag retar mig på, jag vet ;) ). Så denna bok får bli dagens tips. 

Annars har det varit en fullspäckad tisdag med jobb, skjutsa hit och dit, göra ärenden, träna, skotta snö, småstäda huset, tvätta m.m. Mycket på agendan - som för de flesta skulle jag tro.

Nu ser jag fram emot att få gå och lägga mig och fortsätta läsa!

Fridens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!