header

31 december 2015

Att summera 2015.

Årets sista dag och snart är 2015 ett minne blott. Helt obeskrivligt att ytterligare ett år har passerat och i ett tempo som kan beskrivas som tempo furioso. Att åren går fort ger mig lite smått panik men vänder man på det så är det ytterligare ett år som man fått vara med. Ytterligare ett år som man fått skapa minnen.

När jag satte mig ner och funderade på vad jag egentligen gjort under året kändes det som att det inte var så mycket. Då är det tur att man har massa bilder att se tillbaka på och faktiskt kunna konstatera att vi hunnit med en hel del. Så här kommer en bildbomb och en summering av mitt 2015. Håll tillgodo!

Januari - Mars:

Vintern började i januari och vi fick många fina dagar ute i snölandskapet. Boben användes flitigt och skidorna likaså. Vi tillbringade sportlovet i Idre och fick en helt fantastisk vecka. Det åktes skidor både utför och på längden för hela familjen. Emma och jag fotograferade - jag bakom kameran och hon framför. Vi fick till många fina porträtt tillsammans. Oförglömliga vintermånader - ja, det var vad vi fick i januari - mars.

April - Juni:

Vi sa adjö till vintern för den här gången och spenderade en makalöst bra påskhelg i Orsa Grönklitt med goa vänner. Skidåkning i massor, utflykter, snöbollskrig, jakt efter påskharen och godis - allt vad en påskhelg ska innehålla. Vi körde årets första fiske nere vid älven en dag då fisken ännu inte vaknat ur vinterdvalan. En utflykt bland vitsippor och spirande gräs till en plats jag länge velat besöka - och jag blev inte besviken. Vi hann med en spontantripp till Stockholm och Gröna Lund. Ett besök hos föräldrarna i barndomshemmet och i stugan klämde vi också in. Skolavslutning, sommarlov och cykelutflykter inledde sommaren.

Juli - September:

Sommarlov och semester. Långa ledig dagar och ett och annat dopp för dom modiga. Fryslortar som jag - ja vi höll oss hellre på land. Vi fick en åttaåring i huset vilket firades med kalas gånger två. Vi for på semester och var grymt effektiva. Vi klämde in besök vid Kolmården, övernattade i Jönköping, strosade runt i Göteborg (denna härliga stad), besökte Fjällbacka och njöt av västkusten. Hemma igen for vi till Dalhalla och lät Diggilo-gänget mästerligt underhålla oss. Jag for på fotokurs och hittade fotoinspirationen igen. Och vi skaffade en liten kanin! En liten fegis som fick flytta hem till oss. Lyckan var gjord för Emma och mig <3. Vi tackade sommaren och gjorde oss redo för hösten som var i antågande.

Oktober - December:

Hösten kom och ville aldrig ta slut. Jag for på en fototräff med kompisar i Fredriksberg och kom hem med magiska bilder. En resa till stugan blev det för min del. En älskad morbror gick bort och vi fick säga hej då. Jag unnade mig många turer till skogen med kameran. Fick massa härliga och energigivande stunder men även tid för eftertanke. Emma och jag drog också ut i skogen och skapade minnen tillsammans. Jag gjorde, trots att snön lös med sin frånvaro, skidpremiär och längtade åter efter ett vitt landskap. Julmånaden gick i en rasande fart och vi spenderade julen i barndomshemmet i Värmland och räknade minuterna tills tomten skulle komma. När några få dagar av december återstod  och jullovs-dagarna kom och gick gjorde Emma skidpremiär. En slinga på 400 meter men mer behövdes inte för att vi skulle skratta och ha roligt. Vi förberedde oss för att säga adjöss och goodbye till ännu ett år.

Årets bästa helg:

Äntligen fick jag då uppleva världscupavslutningen i längdskidor i Holmenkollen på plats. En passande julklapp från mannen och jag fick åka till ett land och en stad jag tycker väldigt mycket om. Inte nog med att vi fick känna på den obeskrivliga stämningen vid Frognesetern (måste upplevas på plats), vi fick även själva smaka på de tuffa banorna och uppleva det fantastiska spårsystem som den norska huvudstaden bjuder på. Vädret var makalöst bra och vi fick oförglömliga träningspass i skidspåren. Och när jag sen fick träffa min stora idol och förebild ute i spåret, och hon visade sig vara precis så ödmjuk och trevlig som hon verkar i media - ja då kan jag erkänna att jag åkte runt med ett leende på läpparna resten av den dagen. En alldeles fantastisk julklapp som blev till årets bästa helg. Tusen, tusen tack bästa M för att du gav mig denna oförglömliga helg <3.

Fotoåret 2015:

Fotoåret 2015 gick både upp och ner inspirationsmässigt. Jag beslutade mig för att tacka nej till att fotografera bröllop och fick därmed avböja flera förfrågningar. Ett bröllop i maj förevigade jag dock men det blev årets första och sista. Ett beslut som var helt rätt för mig och som jag är glad att jag vågade ta. Gjorde några porträtt- & mode-plåtningar men annars tog jag det medvetet lugnt på uppdragsfronten. Någon som snällt ställde upp när jag fick mina idéer var vår Emma, vilket resulterade i att vi har många fina porträtt på henne.

Den stora inspirationen fick jag tillbaka en sommarkväll då jag fotade en fin familj i motljuset vid Hagnäs. I slutet av sommaren spenderade jag en helg i Tiomilaskogen bland gamla och nya vänner på en fotokurs. Bilderna tog vi bland spökhus, ödeplatser och under fullmånens sken och jag fick makalöst bra feedback på mina bilder vid den obligatoriska bildvisningen. Jag började även ta med mig stativet och fjärrkontrollen ut i skogen och började experimentera med att ta självporträtt - något som visade sig inte vara helt enkelt. I slutet av året hade idéerna börjat flöda igen och nu kan jag inte vänta tills det blir lite varmare så dessa idéer går att genomföra.

Ja om ni orkat ta er igenom detta inlägg märker ni att jag faktiskt gjort en hel del under året som gått. Nu säger jag tack och hej till 2015 och ser fram emot ett nytt och spännande 2016. Jag har bestämt mig för att året som väntar ska tas emot med tacksamhet och glädje och det ska bli spännande att se vad som väntar.

Ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag er!