header

header

6 juni 2015

Nationaldag & hemmagjord rabarbersaft.

I dag är det ju Sveriges dag - denna lördag den 6:e juni. En dag då man kanske ska fira sitt land och vara stolt men jag måste erkänna, att firat har jag inte gjort särskilt mycket. Skulle väl vara då att jag köpte en påse lördagsgodis och tryckte i mig - det var nog mitt firande och det räcker gott för mig :).


Men jag måste erkänna att någonstans där inne skulle det allt vara lite roligt att sätta på sig fina kläder och göra något speciellt. Skulle så gärna vilja ha en dräkt för sådana här tillfällen. Ingen Sverigedräkt utan hellre en dräkt med anknytning där jag kommer ifrån, där jag har mina rötter.

Nu är det väl så att jag inte tycker att den dräkten inte direkt ser ut som jag skulle vilja - vad gäller färger och mönster. Så jag har ju faktiskt funderat på att komponera ihop en egen. Jajjamän, mönstret är ett vanligt folkdräktsmönster som ligger i garderoben och väntar på att användas. Det är väl det där med tyget och färgerna som inte är helt klart ännu. Hade kommit på en kombination som jag tyckte om och när jag tittade efter en extra gång kunde jag konstatera att kombinationen var väldigt lik den norska flaggans färger..... Ja, ja då jag har mina rötter inte så långt från den norska gränsen kanske det får bli den färgkombinationen ändå :).

Inledde hur som haver denna nationaldag med ett racerpass i spöregnet. Hann i alla fall cykla mig varm innan regnet kom men när jag klev innanför dörren efter passet var jag som en dränkt katt. Det blev en lång stund i duschen för att tina upp men till slut hade kroppstemperaturen blivit normal igen.

Efter träningen drog Emma och jag igång och gjorde hemmagjord rabarbersaft. Mina tidigare försök har ju inte direkt varit framgångsrika då jag varit på tok för snål med sockret men i dag hade jag i extra och fick godkänt av mannen i huset. Var ju tvungen att smaka själv också och jag får väl erkänna att även jag ger mig godkänt.





Så denna lördag blev det både racerpass och hemmagjord rabarbersaft (& lite annat också så klart) - inte helt fel att spendera en nationaldag.

Ha det bra!
Kram Carina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!