header

header

17 december 2012

Julstök

Tänk nu är det bara 1 vecka kvar. Helt otroligt men nästa måndag då, då är det julafton! För att vara ärligt så förstår jag inte riktigt att det är så kort tid kvar. Har inte så många julkänslor ännu trots att det är ett ständigt fixande och pysslande inför själva aftonen. Får väl boosta mig själv rejält under veckan med massa julmusik och tända ljus :).

I morse var jag en snabbsväng till jobbet och sen hem igen. Eftersom Emma hade någon form av magsjuka i lördags så fick hon lov att vara hemma i dag  (48 timmars regeln). Körde i gång med lite julstök i form av bakning - av någon konstig anledning blir det nästan alltid någon form av bak när det vabbas. I dag blev det min egna variant av norsk Julekake och Saffransbullar med vanilj- & mandelmassefyllning som bakades.
Julekakan är egentligen en vanlig vetebullsdeg med 2 tsk kardemumma som jag bakar in russin och syltade apelsinskal i. Formar 2 stora runda bullar och efter ca 15 min i 200 grader är dom klara.
Saffransbullarna gjorde jag av en vanlig lussebullsdeg som jag delade i 2 delar. Kavlade ut och fyllde med lite socker, vaniljsocker och riven mandelmassa. Rullade ihop till en lång "korv" och delade i lagom stora bullar. Gräddade mitt i ugnen i 250 grader i ca 6-7 min.

När jag ändå var på g så gjorde jag lite senap av bara farten. Har hittat ett underbart recept i Pernillas jul som är både busenkelt och gott.
Farfars senap gör man genom att blanda 1/2 dl strösocker och 1 dl Colman´s senapspulver med 1 dl vispgrädde. Rör i hop tills senapen tjocknar - klart!

Nu har jag parkerat mig i soffan en liten stund. Behöver pusta ut och vila lite då jag körde en 4 timmars sömn i natt. Förstår inte att det ska vara så himla svårt att sova vissa nätter. Min minimala sömn har resulterat i att jag känner av halsen och är otroligt trött så någon träning blir det tyvärr inte i dag :(. Kanske blir det till att göra lite kola i stället - det är ju inte fy skam det heller.

Avslutar dagens inlägg med att visa några bilder från när vi var ute och lekte med grannarna i går kväll. Kramsnö ute så det gällde att passa på att bygga snögubbar, fort och snölyktor.

Trevlig måndag!

2 kommentarer:

  1. Så mysigt med bakning, det brukar höja julstämningen lite tycker jag :). Kul med egengjord senap, det har jag aldrig gjort, kanske dags att testa.

    Trist att du fått sova så lite, jag hoppas att du får en riktigt god sömn inatt och vaknar pigg och kry imorgon!

    Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Baka är mysigt & gott att äta smet och deg ;).

    Bra sömn men tyvärr inte pigg och kry. Hoppas du är bättre i din hals.

    Kram Carina

    SvaraRadera

Tack för du lämnar några ord hos mig!