header

header

2 december 2012

1:a advent & premiär!

Så var första ljuset tänt och julen kommer allt närmare. Julen är min absoluta favorit högtid och har alltid varit det. Älskar när man får tända första ljuset, äta första lussebullen, dricka varm glögg, lyssna på julens musik och umgås med nära och kära. Det är onekligen något sjusärdeles speciellt med själva julen men även med dagarna i december och jag älskar det!

I morse var det en vacker vintermorgon som utspelade sig utanför våra fönster men ack så kallt. -15 visade termometern och jag var bra sugen på att sitta inne och kura. Efter frukost och julkalender deklarerade Emma att hon minsann ville åka skidor. Eftersom både sambon och jag är riktiga skidnördar har vi bestämt att skidor det ska Emma få åka när hon själv vill och på hennes egna villkor så det var bara att pälsa på oss och fara upp till Bergebo.

Kan lova att jag inte ångrade en sekund när vi kom dit. Det var så obeskrivligt vackert att det nästan gjorde ont ända in i själen. Snön gnistrade, solen strålade, himlen var klarblå och framför allt: vi hade kul!


Efter lunchen pälsade vi åter på oss och tog med en termos med varm saft och lussebullar och gick ner till älven. Dels ville jag fortsätta att vara ute och dels ville jag fota. Lockar man med fika så brukar det mesta gå bra :).

I eftermiddags kom sambon äntligen hem. Som vi har väntat och längtat både Emma och jag! Jag ska erkänna att jag inte tycker det är speciellt kul att vara ensam hemma - blir liksom ganska låst när man inte har sina föräldrar i närheten.

Direkt han kom hem bytte jag om och så var det min tur att få göra "riktig" premiär på skidorna. Och jag kan, utan att överdriva, lova att det var det bästa på väldigt länge. Åh, vad jag älskar att åka skidor.  Att få vara där ute i skogen, få uppleva tystnaden och lugnet - att det enda som hörs är gnirket från stavarna mot den kalla snön, att få uppleva känslan av att vara helt själv där ute i skogen. Älskar att få ta i och känna att jag orkar. Det är då jag trivs som bäst. Det är då jag får vara Carina. Det är stunder som dessa som betyder så oerhört mycket.

Sitter nu i min öronlappsfåtölj och är så där härligt trött efter mitt skidpass. Så trött som man bara kan bli av träning. Älskar det! Nu ska jag njuta av återstoden av denna 1:a advent - en söndag som blev ganska bra :).

En mysig advent önskar jag alla!

10 kommentarer:

  1. hej,

    Vad fint att det blev en bra söndag. Härligt med solen. Jag och R for faktiskt också till Bergebo efter ditt mess, men vi missade varandra. Vi var inte där särskilt länge då R frös om tår och fingrar. Kram på dig så hoppas jag att vi ses snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var gött med en bra söndag :). Typiskt att vi missade varandra - men vi kan kanske få till någon onsdag em framöver i B-bo el Mellsta?? Vi gnetade runt 1 timme innan E blev trött och ville åka hem (jag blev ganska glad för vid det laget frös jag)

      Jag hoppas också att vi ses snart! Kram

      Radera
  2. Härligt att läsa att du också haft en bra helg! Kul att du fick till ett riktigt bra pass på skidorna och vilka bilder du lagt ut, jättefina :)
    Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frida! Ja ett bra skidpass kan glädja en skidälskare som jag :). Hoppas på många sådana pass framöver!

      Ha en bra kväll & vecka!

      Kram

      Radera
  3. Underbart. Bilderna är som vykort. Jag kan inte sluta titta. Det strålar om dem!

    Vilken fin dag och första advent!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag och första advent!

      Blir så oerhört glad över dina fina ord! Tack Lotta, om du visste vad dina ord värmer.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram

      Radera
  4. Härliga bilder och jag kan tänka mig att du mådde bra efter att ha varit ute i skidspåret :).

    Kram Jennifer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jennifer! Mådde som en prins (eller kanske jag borde säga prinsessa ;) ) efter skidpasset. Helt underbart!!

      Hoppas du mår bättre!

      Kram

      Radera

Tack för du lämnar några ord hos mig!