header

header

1 november 2011

Trolldeg!

I dag har jag och Emma gjort något som jag tyckte var väldigt roligt som barn och även tycker som vuxen - vi har bakat med trolldeg!

Vi satt ett bra tag och gjorde figur efter figur. Det blev änglar, snögubbar, pepparkaksgummor och gubbar, sniglar, ormar m.m. Lite marigt var det för degen var lite kladdig men det gick hyfsat ändå (visst är det väl så att man egentligen ska ha degen i kylskåpet ett litet tag innan man bakar, eller??).

"Skjuts in i ugnen"

Just nu befinner sig våra alster i ugnen för torkning. Tanken är att vi ska måla dom när dom är torra men det lär bli morgondagens projekt!

Receptet vi använde oss av tänkte jag dela med mig av då det faktiskt var ok, håll till godo:

Trolldeg
2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 dl vatten
1 msk olja

Blanda ihop allt till en smidig deg. Ev. kan det behövas lite mera vetemjöl. Sen är det bara fantasin som hindrar en! (vill man göra figurer att måla kan man ställa in skapelserna på en plåt i ugnen, 100 grader, i 1 timme. sen får dom vila till dagen efter innan man kan måla dem).

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!