header

header

3 april 2011

Att välja glädje - Hemligheten.

Som jag nämde i gårdagens inlägg så har jag läst en hel del. Inget nytt i och för sig, jag brukar ju alltid ha någon eller några böcker på gång men den här gången är det en helt annan genre som jag fastnat i. Jag har alltid varit väldigt skeptisk till sk självhjälpande böcker och mest trott att det varit mubojumbo men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag nog till viss del haft fel.

När en kompis pratade om en bok hon läst så tyckte jag att den kändes välbekant. Gick hem och började leta i bokhyllorna men utan resultat. Men när jag drog i gång och vårstädade så hittade jag boken längst in bakom några andra böcker. Kände mig fortfarande lite skeptisk när jag läst vad den skulle handla om men tänkte va f-n, kan väl ge den en chans i alla fall och det kan jag säga att jag inte ångrat! Boken jag talar om är Att välja glädje och är skriven av Kay Pollak. I stora drag kan man säga att boken handlar om att man ska bli medveten om att det som styr ens liv är ens tankar. Att man genom att försöka tänka positivt och välja att känna glädje kommer att få ett bättre liv. Självklart är det så kan man tycka men det är kanske inte så lätt i verkliga livet när man tycker att allt är nattsvart och negativt. Hur som haver så var detta en väckarklocka för mig och även om man inte vänder allt till att bli superpositivt på en gång så har man i alla fall fått sig en tankeställare och ett verktyg att kunna komma vidare och förhoppningsvis få ett mera glädjefyllt liv.

En annan bok som jag länge varit nyfiken på, som är i samma genre som tidigare nämnda bok, är The Secret - Hemligheten av Rhonda Byrne. Det är denna bok jag håller på med just nu och varmt kan rekommendera. Även denna bok handlar om att bara man tänker positivt och verkligen tror på det man tänker så kommer det att hända och man kommer få ett rikare liv. Visst kan jag känna mig lite skeptisk till vissa saker men i det stora hela har den många kloka saker att säga och som, om man anammar det, säkert kommer att göra att man får en positiv livssyn.

Nu ska jag mysa runt i mina mjukiskläder ett litet tag till innan det är dags att fundera på vad man ska göra i dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!