header

header

6 oktober 2010

Lättlagat.

I kväll slog jag på stort igen och lagade mat. Har kommit till en punkt i mitt liv då jag är less på att äta mackor. Hur som haver så slängde jag ihop en fisksoppa som faktiskt blev helt ok och dessutom gick fort och var lätt att göra. Tänkte därför dela med mig av receptet. Håll till godo!

Lättlagad fisksoppa (4 port).

1 liter fiskbuljong
300 g fisk, jag använde mig av laxtärningar
½ purjolök
½ gul lök
2 dl frysta ärtor
3 msk mjöl utspätt i lite vatten (till redning)
vitpeppar
basilika
dill
jag slängde även i lite räkor och lyxade till det hela med en skvätt grädde.

Koka upp fiskbuljongen. Skär purjolök och gul lök i små bitar. Gör redning av mjöl och vatten och häll i under omrörning. Häll i all lök i buljongen och koka i ca 5 min. Lägg i fisken, ärtorna och räkorna. Krydda och häll i grädden. Sjud i ca 10 min. Servera!

Tänkte även dela med mig receptet av världens enklaste matbröd som jag brukar baka ofta och som faktiskt går fort att göra.

Dinkelbullar

50 g jäst
50 g margarin
7,5 dl vätska,(brukar ta ca 5 dl mjölk och 2,5 dl vatten)
1 dl krossade linfrön
1,5 msk matolja (använder raps)
lite salt och lite honung efter smak
dinkelmjöl
vetemjöl special

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet, häll i vätskan och värm fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör ut den. Häll i linfrön, matolja, salt och honung, rör om. Ha i mjölsorterna (mixa dem efter smak) och arbeta ihop till en deg. Baka ut degen till brödbullar och lägg dem på en plåt att jäsa i ca 30 min. Pensla med mjölk/vatten/ägg - vad man känner för. Grädda i nedre delen av ugnen tills bullarna fått fin färg.

1 kommentar:

  1. Tack för inspirationen! Soppa är ju så gott, speciellt på hösten!

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för du lämnar några ord hos mig!